mandag 29. juni 2015

Overnatting på historisk grunn

tur 23 av 50

Lørdag bestemte vi oss for at vi ville sove ute, det var meldt litt regn og vi hadde ikke med verken telt eller tarp så vi bestemte oss for å legge turen til en av bunkersene ute i Klepp.

Bunkersene er ruiner etter et av tyskernes kystfort fra andre verdenskrig.   Så det var jo nesten som å dra på hyttetur. Alle vinduer og dører er borte, men det er fortsatt ly for den verste vinden og regnet.

Alle bygningene er revet, men det finnes fortsatt noen ruiner igjen av kanonstillinger og vakttårn. Vakttårnet er i såpas god stand at det går an å oppholde seg der. Speiderne har laget et stort bord inne i oppholdsrommet

Etter å ha fått all bagasjen på plass inne tok vi oss en tur ned til sjøen. Etter å ha hoppet og klatret over kampestein og svaberg fant vi oss en plass helt ytterst på berget og koste oss med litt kjeks.

På vei tilbake fant vi den bratteste veien og klatret i vei oppover fjellet, ganske god utsikt fra den lille toppen helt ytterst mot havet.

Når vi er ute på tur på svabegene finner vi alltid noen sprekker der det er noen planter som klorer seg fast. Ganske utrolig, når vinterstormene står på er ikke dette akkurat et trivelig sted å være, men likevel så er det noen nydelige fargeklatter her og det.

Etter turen fyrte vi opp i ildstedet inne i bunkersen og grillet kveldsmat. Ut på kvelden kom tåka sigende fra havet og snart var alt grått, men nede i soveposen var det lunt og godt. Det blei tidlig kvenden på oss der i det gamle vaktrommet.

Søndagen spiste vi en god frokost, egg og bacon er alltid med til turfrokosten. Så dro vi tilbake til hytta